Sunday, April 25, 2010

Betul ke?

Kelmarin dapat panggilan dari "head hunter". Egege dia bukan nak kerat
kepala tapi dia offer kerja. Ada ke terus2 tanya minat ke tak nak
apply post library manager tanpa bgtau kat mana or uni mana. Ehehe
terkedu 5 saat tp terus cakap tak boleh kata yes or no sebab tak ada
details. Last terus tanya lokasi . Mat Saleh jawab, area Subang Jaya.
Walaweh...jauh jugak! Ehehe dgn konfiden kata ' anyway,thank you for
calling'. Hmm teman takut lari mulut buaya masuk pulak mulut naga.. Yg
dikejar tak dapat, yg dikendong habis cicir. Ataupun teman sengaja
cari alasan sebab tak yakin utk berubah pasal dah tua ni payah nak
adaptasi dgn dunia baru? Hmm...entahlah labu...betul ke apa yg aku
buat ni...

Wednesday, April 21, 2010

Macam-macam rasa

Ada banyak perkara yang sedang , sudah dan mungkin akan berlaku tetapi saya tak tahu macam mana nak luahkan dan mungkin juga tak sepatutnya dikongsikan bersama. Arghhh....hari ni nak tak nak membebel jugaklah secara umum kat semua pasal kerja. Tak boleh nak pejam mata kalau dah ketara sangat benda yang tak dibuat itu...hmmm tak larat dah sebenarnya ..rasa dah jemu sangat...tapi betulkah ini yang dimahukan...dan yang terbaik perlu dilakukan. Ikut kata hati mati..ikut badan binasa...macam mana hah??

Macam2 rasa ada dibenak hati...

Sunday, April 18, 2010

Takziah buat Famili Achik Spin

Baru kelmarin nampak kelibat dia bersama Nana di promo " jangan tidur lagi" di TV3, malam tadi telah dikejutkan dengan berita pemergian Achik Spin akibat kemalangan. Kita hanya dipisahkan oleh satu garis yang tidak kita lihat, di antara dunia realiti dan alam baqa.

Jika takdirnya begitu, tidak lewat mahupun cepat sesaat, maka terjadilah dengan kehendakNya. Takziah buat keluarga Achik, semoga tabah mengharungi dugaan ini.

Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yanf beriman... Al Fatihah.

p/s : Masih terngiang-ngiang lagu Bola-bola api, nyanyian Achik bersama Nana.

Thursday, April 15, 2010

ORANG IKHLAS ITU TERTINDAS?


Artikel ini saya perolehi dari seorang sahabat yang juga telah menerimanya dari seorang sahabat yang lain. Maka saya kongsikan di sini untuk kita sama-sama menghayatinya.

Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi.

“Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini,” kata seorang kakak berterus-terang.
“Mengapa?” balas saya.
“Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.”

Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji?

Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, “kakak punya berapa orang anak?”
Sengaja saya bertanya soal-soal “di luar kotak” agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan.
“Oh ramai encik…”
“Bagaimana dengan anak-anak kakak?”

Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.
“Kakak, boleh saya bertanya?”
“Tanyalah encik…” ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi.

“Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang “menjadi” dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?”
Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, “antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?”

Dengan cepat kakak itu menjawab, “hati ibu encik… tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!”

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.
“Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran…” kata saya perlahan. Hampir berbisik.
“Maksud encik?”
“Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak lebih sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada kakak anak-anak yang menjadi.”
“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…”

“Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back. Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.”
“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?”
“Maksud kakak?”

“Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?”
“Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!”

Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.
“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…”

Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan dengan begitu teliti.
“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?”

Kakak itu tersenyum dan berkata, “tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya.”
“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?’
“Pasti ada! Insya-Allah.”
“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.”

“Subhanallah!”
“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”
“Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?” tanya kakak itu lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan.

“Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya!”
“Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat.”
“Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia lagi.”

“Maksud encik?”
“Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup. Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia. Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan.”
“Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!”

Giliran saya pula tersenyum.
“Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah. Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, what you give you get back… Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga. Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!” terang saya panjang lebar.

“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?”
“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our “ceo”, kata orang sekarang. Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…”
“Maksud encik?”

“Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya.”
“Kenapa?”
“Kita akan sakit jiwa!”
“Kenapa?”
“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran.

“Tetapi Allah tidak berhenti memberi… “ kata kakak itu perlahan.
“Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi… Justeru siapa kita yang tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih?”
“Ah, kita terlalu ego…”

Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya. Saya terasa “diperingatkan” semasa memberi peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?


Sharing is caring ...

Saturday, April 10, 2010

Hujan

Hujan di awal pagi hari ini. Nasib tak kerja kalau tidak mesti ada
rasa malas sebab fikir kena memandu dlm hujan dan kemungkinan jalan
sesak...

Sunday, April 04, 2010

Friday, April 02, 2010

Rapid or irregular heartbeat


Uncomfortable changes in heart rate are the most frequently reported symptoms of panic attacks. Over 80% of those experiencing panic list a rapid or irregular heart rate as a symptom.

Three complaints are common among patients who seek a doctor's advice about their heart: "My heart feels like it's pounding violently in my chest," "My heart is racing, " and "My heart feels like it skips a beat." An arrhythmia is any irregularity in the heart's rhythm. If the heart beats more rapidly than normal, this arrhythmia is called tachycardia. An unpleasant sensation in the heart, whether rapid or slow, regular or irregular, and of which one is consciously aware, is called a palpitation.

Physical Causes of Rapid or Irregular Heart Rate

  • arrhythmia
  • postmyocardial infarction
  • tachycardia
  • organic heart disease
  • palpitation
  • heart failure
  • extrasystole
  • infections
  • coronary artery disease

Heart palpitation is typically an expected sensation when the force and rate of the heartbeat are considerably elevated. After strenuous exercise we are apt to notice the thumping of our heart against the chest wall. As we begin resting, that sensation may continue briefly until we recover from our exertion.

People who are prone to anxiety may have palpitations more frequently when they find themselves in psychologically uncomfortable situations. In fact, the great majority of complaints about the heart presented to physicians indicate a psychological rather than a physical problem. An anxious person may turn his attention to his physical symptoms instead of learning to cope with the situation causing the symptoms. After several episodes in which he experiences his heart "pounding" or "beating too fast," he fears it is a sign of heart disease or some other physical disorder.

It is possible to consciously notice a few minor disturbances of the heart rhythm. For instance, some people describe sensations such as a "flop" of the heart, the heart "skipping a beat" or "turning a somersault." We call this sudden forceful beat of the heart followed by a longer than usual pause an extrasystole. These premature contractions of the heart are usually of no serious significance and occur in many healthy individuals.

In fact, because of several research findings, we now know that arrhythmias of all kinds are common in normal, healthy individuals. In one recent study published in the New England Journal of Medicine, Dr. Harold Kennedy found that healthy subjects with frequent and complex irregular heartbeats seem to be at no more risk of physical problems than is the normal population. In general, researchers are finding that the majority of even the healthiest people have some kind of rhythm disturbance such as skipped beats, palpitations, or pounding in the chest.

Tachycardia, or rapid heartbeat, is the most common complaint associated with the heart and one of the typical reasons that patients seek medical attention. For many normal healthy individuals it is a daily occurrence in response to physical exercise or intense emotion. Any kind of excitement or trauma, even fatigue or exhaustion, can accelerate the action of the heart, especially in overly anxious individuals. Too many cigarettes, too much alcohol, and in particular, excessive amounts of caffeine can cause tachycardia on occasion. Infections such as pneumonia, as well as acute inflammatory diseases such as rheumatic fever, may also produce a rapid heartbeat.

Although most complaints of palpitation reflect a minor cardiac problem or a sign of anxiety, it is possible that they involve some kind of coronary artery disease. A narrowing of the arteries to the heart causes such diseases. 

Recovery and rehabilitation after a heart attack can be a difficult psychological problem. Many people become afraid that too much activity or excitement might produce a second attack. It is no wonder then, that postmyocardial infarction patients become fearfully preoccupied with the sensations of their heart. Many will return to their doctor's office or hospital emergency room with complaints of palpitations. Fourteen percent of cardiac patients later suffer from panic disorder, which is the worried anticipation of having an anxiety attack or heart attack. Chapter 6 of the self-help book Don't Panic describes the way in which panic complicates recovery from a myocardial infarction.

Complaints of a "racing" heart can signal certain kinds of organic heart disease and heart failure. More often, however, the symptom of these ailments will be breathlessness (see the section on difficulty breathing). Infections, such as pneumonia and rheumatic fever, may also produce a rapid heartbeat
 
Read more about anxiety, panic and related matters . http://www.anxieties.com/

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin