Tuesday, May 30, 2006

Silap rumah...

Nak tergelak bila teringat kisah petang semalam. Adik mintak mak dengan Ju tinggal kat rumah dia masa cuti sekolah nih sebab anak-anak dia tak sekolah...jadi dia kata tak payah la mak naik turun tangga ( rumah Ju la tu yg ada byk tangga...ekekekek) .

So Ahad petang selepas balik dari majlis kenduri Anum, anak Kak Normah di Taman Medan, PJ, aku dengan mak berkemas2 la nak pergi ke rumah adik ( tak sampai 5 minit naik kereta..ahaks). Ni bab yg aku malas nih...nak bawak2 macam2 benda...

So malam tu tengok konsert prelude AF4 di rumah adik. Ada lak yg kami teka masuk berjaya gak jadi pelajar AF4...anyway kali ni tak berkobar2 nak tengok pun AF..tunggu saat2 akhir kut ..ihiks.

So pagi Isnin aku pergi kerja cam biasa..patut shift lewat tapi disebabkan aku dah ter"approve"kan cuti staff yg sorang tu ..so aku cover la kerja pagi. Kalau tak sensorang pulak si Hana layan students. Semalam rasa malas yang amat nak buat kerja ..ehehe mana yg perlu jer aku buat ...adehh.

Pukul 5..aku dah siap kemas meja yg tak kemas2 sebab aku suka cam ni ..senang nak cari document yg aku nak...ehehehe. Perjalanan dari Cheras ke Kajang okey jer , tak sesak tapi bila sampai ke jalan Semenyih..aduss...banyak lak kereta..biasa pukul 5 lebih tak banyak kereta dari arah Kajang. Hmmm..cuti sekolah kut ..semua mak bapak ikut cuti pergi jenjalan.

Apapun...berkat kesabaran yang ada ...maka aku pun terus jer laju( tak laju mana pun sbb mengekor lori ...ahaks) sampai jugak aku ke kawasan rumah yang disayangi. Cam biasa la belok kanan..terus...belok kiri...dan tu dia ..no 3 dari tepi rumah aku la tu ...ehehehe ...Sampai depan rumah ..aikk apasal mak tak bukak pagar lagi...aku fikir eh!!aku cakap kat mak aku balik lambat kut pagi tadi?? Aku terus berhentikan kereta depan rumah...Ya Allah!!baru teringat ....ahahaahah mak kat rumah adik arr ...aduss . Nak cover malu ( padahal bukan org tahu aku silap rumah...ehehhehe), aku pun turun dari kereta dan kebetulan tong sampah tersadai kat luar pagar . ( ciss ..org kutip sampah ni tak pernah nak tolong masukkan balik tong ke dlm pagar )...aku masukkan tong sampah ke tempatnya , naik kereta lagi..terus ke rumah adik....ekekek adehhh ...dah terbiasa punya pasal ...hmmm ke pasal aku dah tua ...ahaks !! sabo jer la ek ...

Monday, May 29, 2006

One Flaw In Women



Women have strengths that amaze men.

They bear hardships and they carry burdens,

but they hold happiness, love and joy.

They smile when they want to scream.

They sing when they want to cry.

They cry when they are happy

and laugh when they are nervous.

They fight for what they believe in.

They stand up to injustice.

They don't take "no" for an answer

when they believe there is a better solution.

They go without so their family can have.

They go to the doctor with a frightened friend.

They love unconditionally.

They cry when their children excel

and cheer when their friends get awards.

They are happy when they hear about

a birth or a wedding.

Their hearts break when a friend dies.

They grieve at the loss of a family member,

yet they are strong when they

think there is no strength left.

They know that a hug and a kiss

can heal a broken heart.

Women come in all shapes, sizes and colors.

They'll drive, fly, walk, run or e-mail you

to show how much they care about you.

The heart of a woman is what

makes the world keep turning.

They bring joy, hope and love.

They have compassion and ideas.

They give moral support to their

family and friends.

Women have vital things to say

and everything to give.

HOWEVER, IF THERE IS ONE FLAW IN WOMEN,

IT IS THAT THEY FORGET THEIR WORTH.

Thursday, May 25, 2006

Alkisahnya...

Telefon bimbitnya berbunyi lagi. Dia mengalihkan pandangan ke arah skrin dan terlihat lagi nombor yang menjadi igauannya sejak Mac lepas kembali lagi. Dibiarkannya telefon berlagu. Suara Si cantik manis Rossa melagukan "Pudar" terus berkumandang sehingga keakhirnya. Argh!! apa lagi yang mereka mahu dari dia ?? Fikirannya melayang ...

Lebih kurang dua tahun lalu , dia berkenalan dengan seorang lelaki ini tanpa di sengajakan. Ruang siber ini menjadi tempat pertemuan mereka. Tidak ada saksi yang boleh mengiyakan cerita ini. Walau ada yang mengetahui, cuma secebis yang mereka dapat dari dia . Kisah benarnya hanya dia yang tahu.

Bermulalah perbualan dan gurauan berlanjutan. Walau sesekali tercarik hati dek perbualan yang tidak seperti di harap, namun perkenalan masih diteruskan. Ceritanya tentang orang-orang yang disayangi begitu tragis. Dia hanya mampu berkongsi rasa dan sekadar mencurah nasihat.

Ada satu ketika terdetik di hatinya menanyakan apakah benar semua yang di ceritakan oleh lelaki ini? Namun atas tiket persahabatan dia membiarkan sangsi itu berlalu pergi di bawa angin. Perbualan masih diteruskan. Dia merasa bahagia bila bertemu dengan kenalan itu di ruangan tanpa batasan itu. Gelak ketawa, senyum tangis di kongsi lagi kerana dia telah pasti yang kenalan ini " sah" bukan penyangak yang ditakuti.

Setelah beberapa bulan mereka bertemu empat mata. Tiada apa yang indah boleh dijadikan memori ketika itu. Pertemuan berakhir sekelip mata. Hatinya terusik bila usahanya untuk menjadikan pertemuan itu satu kenyataan seakan tidak dihargai. Namun keesokan hari dia lupa akan hati yang tercalar itu, perbualan berterusan walau hanya sepatah dua kata.

Ada ketika perbualan terhenti buat beberapa ketika tanpa ada alasan. Dia tetap menanti . Kehidupannya bersama teman-teman dan keluarga diteruskan walau ada sedih di hati. Hanya ada seorang dua teman yang mengetahui akan resah dihatinya itu.

Setelah beberapa purnama, kenalan itu muncul kembali. Hatinya riang berbunga kerana ketika itu dia bagai menaruh harapan indah untuk bersama dengan kenalannya itu. Kenalan itu kembali dengan cerita-ceritanya. Lagaknya seperti penglipur lara. Kisah-kisah dunia kerjayanya diceritakan dengan fasih. Terkedu dia membaca cerita kenalannya itu. Dia merasa bangga kerana ada kenalan seperti itu. Pertemuan untuk kali kedua dan ketiga menjadi kenyataan. Mereka sekadar berbual dan makan bersama. Tidak ada riak mesra dari kenalan itu, hatinya hampa.

Ada satu ketika kenalan itu hilang tanpa berita. Dia sudah hilang kepercayaannya terhadap kenalannya itu. Dia berdoa agar yang Esa memberikan kekuatan dan petunjuk sama ada kenalannya itu hanya mahu mempermainkan hatinya. Akhirnya setelah sekian lama, kenalannya itu menghubunginya memohon maaf kerana berbohong tentang satu perkara. Dia memaafkannya kerana kenalan itu beriya-iya menyatakan tidak ada perkara lain yang tidak betul selain perkara itu.

Walau hatinya memaafkan tetapi harapan yang berbunga dahulu telah layu dan gugur. Perbualan tidak serancak awal dahulu. Sekadar bertanya khabar dan berbahasa. Kehidupannya di teruskan. Dia tidak seriang dahulu. Hatinya meruntun sedih bila malam melabuhkan tirainya.

Tanpa di duga ,hatinya berbunga kembali bila kenalan itu menyatakan sayang di hati kepadanya. Oh!! tidak disangka akhirnya retak di hati akan diubati. Itu sangkanya. Perbualan kali ini begitu indah bagai uda dan dara bercinta di hujung kampung. Keindahan itu tidak lama, bila kenalan itu menyatakan dia takut untuk meneruskan . Hah! apa yang nak ditakutkan kalau masing-masing tidak ada halangan? Kenalan itu tidak ada jawapan. Setelah beberapa ketika, dia mengalah lagi, tidak sanggup dia berterusan begini. Hatinya terluka lagi.

Kenalannya itu bercerita lagi bahawasanya dia akan kembali bila sudah mendapat jawapan. Hatinya merelakan. Biarkan dia pergi. Andai dia milikku, dia akan kembali. Itu kata hatinya. Terpahat sudah sudah dihatinya yang kenalannya itu tidak akan kembali setelah mendiam seribu bahasa. Hatinya masih tertanya-tanya apakah kesalahan yang telah dilakukan sehingga diperlakukan begitu?

Setelah hatinya redha dengan apa yang berlaku, setelah hampir 6 purnama tanpa berita sesuatu telah berlaku. Di hari lahirnya kenalan itu telah menghantar kad ucapan ringkas di emailnya. Hatinya riang kerana kenalan masih mengingati. Dia telah cuba untuk menganggap kenalan itu sebagai seorang sahabat sahaja dan dia hampir berjaya.

Sebagai tanda terimakasihnya dia telah membalas dengan mengutuskan sms kepada kenalannya itu. Dia meneruskan kerja-kerjanya kerana tidak pernah ada sambutan istimewa dihari lahirnya. Dia tak kisah langsung. Sekembalinya ke rumah malam itu setelah habis kerja, tetiba telefon bimbitnya berbunyi tetapi tidak sempat dia menjawab, panggilan telah terhenti. Hatinya cuak bila terlihat nombor telefon yang terpampang di skrin ialah nombor telefon lama kenalannya itu. Dia menelefon kembali dan hatinya bagai disambar petir bila terdengar suara anak kecil di sebelah sana. Oh tidak!! benarkah apa yang dia fikirkan ?

Dia tetap bertenang walau kakinya terasa goyah. Setelah beberapa saat tidak ada suara yang kedengaran dia memutuskan panggilan. Dia terus ke bilik membersihkan badan dan solat Isyak. Solatnya tidak khusyuk memikirkan apa yang berlaku sebentar tadi. Hatinya sedih dan marah tetapi tidak ada airmata yang mengalir. Hatinya tambah bergelodak bila diterima lagi sms.

Kali ini dia memberanikan diri dan menelefon lagi dan akhirnya tersingkaplah rahsia bila seorang remaja perempuan memperkenalkan diri sebagai anak kenalannya itu. Dia bertenang menanyakan soalan pada anak itu dan mempekenalkan dirinya sebagai seorang kenalan lama. Si anak tidak puashati dengan penjelasan yang diberi lantas mengutuskan sms. Dia tidak sanggup lagi membalas sms yang diluahkan oleh si anak yang seolah-olah menyalahkan dirinya.

Malam itu dia tak lalu makan ...dihatinya terdetik " Inilah hadiah harilahir ku yang diberikan Allah swt kepadaku" . Jawapan yang dinantikan selama ini terjawab akhirnya...

Tuesday, May 23, 2006

How much Water We Need A Day?


Water is an important structural component of skin cartilage, tissues and organs. For human beings, every part of the body is dependent on water. Our body comprises about 75% water: the brain has 85%, blood is 90%, muscles are 75%, kidney is 82% and bones are 22% water. The functions of our glands and organs will eventually deteriorate if they are not nourished with good, clean water.
The average adult loses about 2.5 litres water daily through perspiration, breathing and elimination. Symptoms of the body's deterioration begins to appear when the body loses 5% of its total water volume. In a healthy adult, this is seen as fatigue and general discomfort, whereas for an infant, it can be dehydrating. In an elderly person, a 5% water loss causes the body chemistry to become abnormal, especially if the percentage of electrolytes is overbalanced with sodium.One can usually see symptoms of aging, such as wrinkles, lethargy and even disorientation. Continuous water loss over time will speed up aging as well as increase risks of diseases.
If your body is not sufficiently hydrated, the cells will draw water from your bloodstream, which will make your heart work harder. At the same time, the kidneys cannot purify blood effectively. When this happens, some of the kidney's workload is passed on to the liver and other organs, which may cause them to be severely stressed. Additionally, you may develop a number of minor health conditions such as constipation, dry and itchy skin, acne, nosebleeds, urinary tract infection, coughs, sneezing, sinus pressure, and headaches.( isk iskkk...patutla selalu pening...memang selalu lupa nak minum)

So, how much water is enough for you? The minimum amount of water you need depends on your body weight. A more accurate calculation, is to drink an ounce of water for every two pounds of body weight.

Merah baju kurungku..

Agak-agak semerah baju atau seceria warna merahkah hati dan perjalanan hidup hari ini? Awal lagi aku dah sampai ke pejabat hari ini seperti semalam jugak. Moga-moga Allah permudahkan segala urusan kerja ku pada hari ini.

Sepanjang perjalanan dari rumah ( sesudah subuh ) ke tempat kerja , kereta bukan main banyak lagi. Isk...iskk berderet-deret. Keluar subuh kerana nak elak jalan sesak tapi pagi ini terserempak jugak dengan kesesakan( walau tak seteruk mana).

Alhamdulillah, selamat jugak aku sampai ke pejabat. Ainil lagi awal sampai..mungkin sebab suami dia kerja awal jadi dia tumpang hubby dia( err...bila agaknya dapat cam gini ek..ehehehe). Ada 10 minit lagi sebelum memulakan kerja . Semangat tak berkobar-kobar seperti merah baju kurung batik ku...alahai!! moga ada khabar gembira buatku hari ini.

Monday, May 22, 2006

Bisnes ??

Hmm...agak2 ada ke yang nak jadi customer kalau buat bisnes Kotak dan dulang hantaran perkahwinan & Bunga Telur perkahwinan??

Mak, akak kat kg dgn adik ipar memang biasa buat utk cousins and frens dedulu.

Nak kena create satu weblink utk bisnes ni..nak kena upload gambar2 sample...

hmmm apa lagi yg perlu ada ?? contact no...samples items ... any comments??

Camar Yang Pulang


Camar Yang Pulang

Bermusim tinggalkan perlabuhan
Layari hidup sendirian
Kembali kumencari fajar suci
Mengisi sepi hati ini

Seperti camar pulang ke pangkuan
Merindu kedamaian dulu
Begitu harapan ku terhadapmu
Semoga kasih belum layu

Di hati ini sering melagukan rindu
Senyum tangismu di mata ku
Andai waktu bisa menemukan semula
Akan kubina kasih dulu bersamamu

Siapa yang menduga segalanya
Suratan takdir Maha Esa
Sepintas kutemui senyumanmu
Memberi daku sinar baru
p/s: ke mana pulak aku nak pulang ek?? dah memang duk kat rumah hari2..:)

Friday, May 19, 2006

Hugs for Everyone..


((((( H U G S )))))

It's wondrous what a hug can do,
A hug can cheer you when you're blue.
A hug can say, I love you so
Or, I hate to see you go.
A hug is 'Welcome back again!'
And 'Great to see you!'
Or 'Where've you been?'
A hug can soothe a child's pain,
And bring a rainbow after rain.
The Hug!
There's just no doubt about it,
We scarcely could survive without it.
A hug delights and warms and charms.
It must be why God gave us arms.
Hugs are great for fathers and mothers,
Sweet for sisters, even brothers,
And chances are, some favorite aunts
Love them more than potted plants.
Kittens crave them, puppies love them,
Heads of state are not above them.
A hug can break the language barrier,
And make the dullest day seem merrier.
No need to fret about the store of 'em
The more you give,
The more there are of 'em.
So stretch out those arms without delay
And give someone a hug today!

(((((HUGS)))))
(((((JUST FOR YOU)))))

Thinking of You..

Thursday, May 18, 2006

Batasan Kasih

Batasan kasih
Di mana sempadan
Khabarkan kepadaku
di mana letak sempadan kasih
di mana kasih
di mana...

Ada apa lagi??

Hari ni aku tinggalkan henpon kat ofis masa pegi makan. Balik dari makan, tengok ada sms dari nombor telefon S yg lama. Mesejnya suruh telefon dia. Hmmm...dah pasti bukan dia..mesti anak dia yang buat cam tu sebab nak test aku contact papa dia lagi kut. Sudah -sudah la..apa lagi yg dia nak dari aku???

Dah la 2-3 hari ni kepala pening ..mata pulak sembab..ada jer dugaan yang mendatang. Aku pujuk hati..sabarlah yer!!!

Saturday, May 13, 2006

Apa-apa jer la

Isk iskk..tak tahu nak cerita apa kat blog. Tak ada mood nak serius buat kerja. Esok kerja lagi...adehh..nasib baik la Monday off !! Pada kengkawan yang sudi kutuk blog ni ..ahahah mekasih ek!! at least korang tulis ler apa yg korang tak puas hati. Buat masa ni Ju belum nak tutup blog ni ..tengah belajar nak tambah2 link kat side bar. Tak ada masa nak buat masa hari-hari bekerja. Tadi berjaya upload link ke online newspaper. Tak boleh pulak nak upload imej kat side bar. Aku ke yang tersilap buat?

Anyway...kemudian2 ler try lagi!!

Tetiba teringat kete nyer stering dah bergegar bila bawak over 90km/hour. Isk ..kena bawak pi kedai tayar ler ni ...tunggu monday ler, off day.

Ada setengah jam lagi nak balik...away dulu ler dari blog ni ..pi tengok email yang melambak di forward dek kengkawan tapi malas betul nak baca semua !! banyak redundant email...iyer la dah sesama kengkawan yg frwd..pusing2 ke sini gak...ahaks!!

Babai ..jumpa lagi

Tuesday, May 02, 2006

Nilai sebuah kasih...

Al kisah...

Pada masa dahulu ada seorang jejaka yang selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel & buku cerita sehingga suatu hari dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis nama & alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis disitu "Catrina...kesepian & perlukan sahabat". Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu masing-masing masih belum bertemu. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Sehingga suatu hari, si jejaka d ipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka amat susah hati kerana dia takut sekiranya dia tidak akan mungkin bertemu dengan si gadis. Maka diutuskannya surat berbunyi "kalau Tuhan panjangkan jodoh kita, dan kamu masih sayang padaku,kita berjumpalah di stesen keretapi di bandar kamu pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang bunga mawar merah. Setelah itu izikanlah aku membawa mu makan malam dan bertemu orang tuaku." Maka pergi lah jejaka ke medan perang setelah mengutuskan surat itu...

Beberapa bulan kemudian...
Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen keretapi di bandar tempat si gadis tinggal sambil memegang bunga di tangan. Dilihatnya seorang demi seorang gadis yang lalu sekiranya dia turut memegang bunga. Tiba-tiba.. si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi dan duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah... sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah... Si jejaka agak terkejut tetapi dia memberanikan diri menghampiri si gadis. "Catrina?" Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaan ku untuk makan malam. Orang tuaku tidak sabar untuk bertemu denganmu.." sambil kemudian mencium tangannya. Si gadis itu tersenyum dan terus bersuara.."Kamu emang seorang jejaka yg baik. Kamu sanggup menerima ku yg x sempurna ni menjadi temanmu. Tapi malangnya bukan aku gadis yg kamu cari sebenarnya ada seorang gadis cantik memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia menyuruhku memberitahu kamu bahawa dia sedang menunggu kamu di restoran dekat stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu....."

Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa.. dia telah mengotakan janjinya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina...Sesungguhnya semua manusia harus berfikir seperti dia...

"NaFsU mEniLai WaNitA kErNa KeCaNtIkAn PaRaS RuPaNyE...
AkaL MeNiLai WaNitA KerNa keCeRdiKaN & kEpaNdaIaNnYe..
hAtI MeNiLaI WaNitA kErNa iMaN & aMaLnYe.."

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin