Saturday, June 04, 2005

Menara Condong Teluk Intan



Tetiba teringat kat Menara Condong ni. Dulu masa kecik-kecik abah selalu bawak kami main kat padang permainan dihadapan menara ni tapi sekarang dah jadi medan selera taman tu. Tak ada lagi pokok-pokok besar di tengah bandar Teluk Intan. Sekeliling menara pun dah jadi dataran. Dulu kedai-kedai kecik jer di belakangnya. Hmm itu 25-30 tahun yang lepas. Kenangan-kenangan manis suatu ketika dulu. Kalau ada sesaper yang nak datang ke Teluk Intan...singgahla di sini. Kita boleh jadi tour guide gak..ceh wahh....frankly speaking..beratus kali or maybe beribu kali pergi Teluk Intan tapi tak pernah naik ke atas tu ...adehh. Cam maner citer ni ?? eheheh jom arr ...kita gi sesama ok.

Here is some facts about this menara condong.

When it was first built in 1885, it was then known as the Clock Tower-mainly because of its function of telling the time, a role which is still maintained sehingga hari ini. When nature takes its course however, the tower leaned over to the west side, thus earning the name Leaning Tower of Teluk Intan, taking the cue from the famous leaning tower in pisa, Italy. Menara berukuran 25.5m ni berbentuk macam pagoda dan telah dibina pada 1885 oleh seorang kontraktor cina bernama, Leong Choon Choong.

Pada awal pembinaannya, ia digunakan untuk menempatkan tangki air bagi kegunaan kawasan setempat. Kini, ia berdiri megah sebagai satu binaan bersejarah dan akan terus menjadi satu daya tarikan pengunjung ke Teluk Intan.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin