Tuesday, September 19, 2006

Warkah buat Abah

Abah...

Ramadhan akan tiba tidak lama lagi. Hanya tinggal beberapa hari lagi. Ju teringat kat abah lagi. Terasa macam baru lagi abah pergi meninggalkan kami tapi bila di kira-kira sudah 23 tahun abah meninggalkan emak, adik dan Ju. Sudah 23 kali juga abah tidak bersama kami di bulan Ramadhan.Setiap kali kedatangan 18 November, hari lahir Nasyirat Nu'man cucu abah yang sulung , maka Ju akan ingat 19 November pulak merupakan hari yang amat memilukan. Abah pergi buat selama-lamanya.

Abah, Ju masih ingat lagi abah tak berapa sihat sebelum Ju ambik SRP lagi, tahun 1983. Masa tu Ju tak ambik kisah sangat , sebab tak terfikir Ju akan kehilangan abah. Ju nampak abah selalu baring kat kusyen kat rumah kkita di kuarters di simpang 3, Abah cam sesak nafas. Abah dah berhenti hisap rokok masa tu, tapi hanya baru-baru ini Ju dapat tahu,kawan-kawan Abah yang galakkan Abah hisap rokok balik.

Abah, mungkin sebab trauma kehilangan Abah masa adik darjah 5 menyebabkan adik tak merokok sehingga kini. Adik pernah menangis semasa dia di SEMESTI. Masa tu form 1. Bila mak jumpa cikgu adik , mak dapat tahu hal ni. Mungkin adik teringat kat abah masa tu . Dia dah berjaya sekarang ni abah . Adik bahagia dengan keluarga dia.Abah ada 3 orang cucu dah. Tak lama lagi , cucu Abah yang ke 4 akan lahir.

Abah, selama Abah masih ada, kami manja dgn Abah. Kami akan mengikut ke mana sahaja Abah pergi dengan mak. Tak pernah berenggang. Makan pakai kami semua Abah sediakan. Ju ingat lagi, masa kecik-kecik dulu, Abah selalu bawak kami jalan-jalan naik kereta ke Bagan Datoh diwaktu petang sebelum sampai waktu berbuka di bulan Ramadhan. Semua kenangan itu masih terlipat kemas di ingatan Ju.

Abah, setelah genap 19 hari Abah di hospital, memang dah ditakdirkan Abah pergi tanpa kami disisi Abah. Mak pun tak dapat bersama Abah sebab Abah menghembuskan nafas terakhir di dlm ICU. Mak pernah bercerita, mak sempat bagi Abah minum masa Abah dlm wad ICU dan berada di dalam kesakitan yang amat sangat bila doktor hentikan drip. Kesian mak. Hari tu masa abah dah tak ada, Ju tak tahu macam mana mak dapat hubungi sedara mara. Ju tak pernah tanya mak sebab tak nak mak terkenang kembali saat itu. Masa tu mana ada telefon lagi kat kg.Ju rasa tengah malam kut masa tu, Ju dengar Wak Mamat datang berbisik-bisik dgn kak Ina di muka pintu rumah kita. Ju masa tu tak dapat nak tangkap khabar berita yang Aabah dah tak ada masa tu. Ju tertido lagi. Tau-tau jer lebih kurang pukul 4 pagi, arwah Edah, Alang dgn abang Ipin datang ke rumah kita. Ju tengah tidur dgn kak Ina . Adik pun tengah tidur lena. Depa datang ajak kami balik ke rumah yang Abah baru bina di kampung dekat dgn rumah mbah. Rumah tu belum siap 100% lagi masa itukan Abah? Kalau tak silap cuma tingkap belum dipasang, dan dapur belum siap.

Abah, mesti Abah tak percaya, subuh tu Ju naik basikal dgn adik, arwah Edah, kak Ina , abang Ipin, abang alang ke rumah Mbah. Mak dah ada di rumah kita masa tu rupanya. Ju tak tahu siapa yang hantar mak balik. Subuh tu tak ada orang lagi yg keluar pergi kerja. Kami saja yang berbasikal di jalanraya yang sunyi dan sepi itu. Tak teringat langsung nak mintak tolong jiran-jiran masa tu . Sampai sekarang ni Ju macam tak percaya yang Ju boleh jadi berani masa tu. Memang dah biasa naik basikal pergi sekolah tapi tak pernah pulak lepas ke kg mbah sejauh 6 km tu naik basikal , subuh pulak tu. Mungkin sebab masa tu Ju terkejut dgn berita abah dah tak ada menyebabkan Ju tak sedar apa yg Ju buat.

Abah, Ju masih ingat Ju pernah sepak terajang abah masa Ju darjah satu , Ju buat hal , mengamuk tak nak pergi sekolah.hampir separuh tahun semasa darjah 1, Ju macam tu...bila pagi jer Ju menangis sampaikan van sekolah kena tunggu depan rumah. Maafkan Ju abah, Ju tahu abah dgn mak malu bila Ju buat perangai masa tu. Kekadang abah pulak yang kena hantar Ju ke sekolah...jauh sekolah SRKJ tu. Abah masukkan Ju sekolah aliran Inggeris supaya anak abah ni pandai english kut . Terima kasih abah. Walaupun Ju tak pandai tapi bolehlaa.

Bila Abah kata Ju kena tukar sekolah menengah yang dekat dgn kuarters, Ju masih ingat lagi, Ju menangis sampai bengkak mata malam sebelum nak register di SMKJ, maklum la kawan-kawan semua kat SMKJ...tapi Ju ikut jugak cakap Abah. Ju ni degil kan Abah tapi lepas tu Ju buat jugak apa yang Abah dgn mak suruh buat . Sampai sekarang ni Abah. Ju kekadang berkeras dgn mak bila tak setuju dgn sesuatu hal..tapi bila sampai masa, Ju buat apa yang mak cakap bila Ju rasa ada betulnya apa yang mak cakap.

Raya nanti, InsyaAllah Ju akan ziarah pusara abah di pagi raya bersama-sama mak. Biasanya kak Ina dgn keluarga dia akan ziarah sama. Tahun ini, adik balik rumah mertua dia . InsyaAllah dia akan ziarah Abah jugak nanti. Abah, air mata sesekali bergenang semasa Ju menaip, jatuh berderai jugak tak tertahan rasanya. Abah rumah yang Abah bina utk kami semakin usang tapi kami tetap akan kembali ke sana juga sampai bila-bila selagi Allah izinkan. Ju dengan Adik dah ada rumah kami sendiri di Lembah Klang ini dan mak tinggal bersama -sama Ju. Cucu-cucu Abah , mak yang jaga sebab dia tak sampai hati bagi orang lain jaga cucu-cucu Mak dengan Abah.

Sekian dahulu yer abah. Ju rindu kat abah. Semoga Abah di letakkan bersama-sama orang yg beriman, Amin.

*Hormat dan hargailah kedua ibubapa kita sementara mereka masih di sisi. Jangan kita sesekali menderhaka kepada mereka . Sesungguhnya tanpa mereka, kita tidak akan berada di mana kita berada sekarang. Walau hati terluka, walau hati terhiris, jangan sesekali meninggikan suara kepada mereka. Taatlah kepada kedua ibubapa kita. Peringatan untuk semua dan diri sendiri*

No comments:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin