Bijak atau pentingkan diri ?

Sesiapa yang tinggal di Lembah Klang, pasti tahu macam mana hebat dan terkenalnya kesesakan lalulintas. Pasti juga semua dah arif akan perangai pengguna-pengguna jalanraya tak kiralah pemandu kereta, lori, bas, treler, motosikal bilamana berlaku kesesakan.

Sesiapa yang pernah membaca entri kak long sebelum ini pasti tahu yang kak long akan keluar dari rumah paling lewat pukul 6 pagi apabila bekerja dari pukul 8pagi-5ptg. Kalau kerja shift ke 2 iaitu dari pukul 11pagi-8mlm, kak long tak pening dan sakit hati sangat sebab kalau sesakpun sebelah malam sebelum nak balik bukan nak pergi kerja.

Malam tadi kak long tidur lewat, hampir pukul 2 pagi baru lena. Akibatnya apabila alarm di telefon bimbit berbunyi, kak long boleh offkan dan tidur semula. Kononnya nak tidur kejap jer, nanti bunyi azan subuh, boleh terjaga. Aduss...rupanya azan pun kak long tak dengar!! ( atau mmg tak ada org azan subuh ke??). Apa-apapun nak dijadikan cerita, kak long terjaga pada pukul 6 pagi. Apa lagi...lintang pukang bersiap dan akhirnya keluar dari rumah pukul 6:25 pagi...huhuhu. Begitu pantas aku bersiap...ahahahah mukapun tak berbedak.

Bila dah di dalam kereta, kak long berdoa-doa janganlah jalan sesak di jalan keluar dari pekan Semenyih sebab mungkin ramai yang sambung cuti. Sangkaan Kak Long meleset, kereta memang bertali arus tetapi disebabkan pemandu-pemandu kereta dan lori yang memotong "Q", maka kami pemandu berhemah ( termasuk kak long ler tu...ahaks) terpaksa memberi laluan kepada berpuluh-puluh biji kereta yang pemandunya bijak ke atau pentingkan diri melepaskan diri dari kesesakan. Huaaaa...sakitnya hati!!! Kalau mereka semua ikut jer laluan yang betul, pasti kurang sesak dan kenderaan akan bergerak tanpa halangan walaupun perlahan.

Aku yang bodoh sebab tak ikut jalan short cut utk potong Q ke atau mereka yang pentingkan diri?? bijak ke mereka ??grrrrrrr....gerammmm.


p/s: Petang ini kak long balik kampung di Perak tapi tak memandu sebab tumpang Ria Adik. Tujuan balik kg ialah nak tengok2 dan kemas rumah pusaka yang dengar khabar rumput di halaman telah tinggi ...huhuhu sedih..sedih bila tetiba teringat abah yang dah 24 tahun meninggalkan kami...

Comments

sd. said…
saba nye kaklong ek..kalu sayda tuh dh berdesssum potong Q..
oppps..org mcm sayda kah yg digeram2 kan itu..huhuhu..

pe2 pun amalan dgr alarm, off then tido balik itu adalah amalan mulia yg selalu diamalkan oleh sayda..haha (pecah lobang)

n now, u make me miss my ayah as well..'ayah..nk duit!!'
heheh~
Abang Long said…
salam hormat buat kak long. sebenarnya n3 abang long pun ada ceritakan perkara yang sama tak berapa lama dahulu ...
Anonymous said…
salam kaklong....

tu mmg dah lumrah, jadi kaklong akan tempuh selalu krn kita tak boleh nak buat apa2..petua saya senang je kaklong...kita kena hidup dgn keadaan mcm tu..jadi berbaloikah kita nak stress krn hal tu...emmm..jadi bertenang dan bersabar..ingat tiap perbuatan baik tentu dpt balasan baik..dah dia org yg membuatkan org lain marah2 dia org pagi2 tu..tentu akan dpt balasan..mgkn bkn dari kaklong...bkn di jln raya tapi dlm hidup seharian..Yakin Allah akan tolong org yg teraniaya.

jgn stress kat jlnraya kaklong..nnt tak anggun...
sd. said…
sume2 tinggal sayda sorg..x syg sayda sume2 ni..kaklong blk kg..equil pun xde..left me 2 o 3 days..

now i'm left alone..kaklong cpt la balik!!!

waaaa...
Juezura said…
sayda: eh eh dia salah seorang yg kak long selalu geram tu ek..

abg long: topik yg sama tapi cerita yg berlainankan abang long? ehehehe

Kak Jie : kadang2 jer yg geram tu kak Jie. Kadang2 tu kita biarkan jer org yg potong Q tu jalan dulu..kadang2 kita tak bagi jalan ...ekekekekke

Popular posts from this blog

What is A Febrile Fit or Febrile Convulsion

Kes Pewangi Tumpah