Cerita sebelum dan Ketika Raya


Ramai yang bercerita tentang sambutan Aidil fitri di blog masing-masing, jadinya kak longpun nak cerita laa juga tapi tak banyak dan tak ada gambar...ini la dia ceritanya.

Rabu 10 Oktober
Balik kampung . Sampai di kampung pada pukul 6.30 petang. Singgah di Pasar Ramadan di Simpang Empat utk membeli juadah berbuka puasa. Sementara mak membukak semua pintu dan tingkap rumah kampung, kak long mengangkut segala harta karun dari boot kereta dan seats belakang( baca tu ..seat belakang) ekkekekeke. Penuh sarat kereta tu...sampai malam masa berbuka ada lawak antara kami dua beranak.

Mak : Kereta yg ada ni bila balik kampung taim raya cam gini, boleh jugalah muat tapi kalau ada penumpang belakang tak muat ler.

Zura: Kalau kereta yg hari tu tak jadi beli tu ...eheheheh memang tak muat ler barang.

Mak : Lori jer laa jawabnyer kalau ada lebih barang sebab MPV pun seats jer lebih tp boot kecik...ahahhahahaa.

Zura: Ekekekekekk...lori ler pulak!!

Adik dan famili sampai dari Kesuma pada pukul 11 malam.


11-12 October
Persiapan raya bermula. Adik mencari daun ketupat dari pokok kelapa yg ada di belakang rumah. Malam tu adik dan mak menganyam kelongsong ketupat. Adik temankan mak pergi beli daging dan ayam di Pekan Selekoh. Kak Long sibuk mengemas dan memasak. Petang sebelum raya dah mula merebus ketupat dan memasak rendang ayam. Daging goreng satay yang menjadi favorite,kak long sendiri masak malam raya sesudah berbuka buat kali terakhir di bulan Ramadhan.
Seronok sangat bila kak long siap masak, tengok adik ipar dan anak-anak ( Nasyirat Nu'man dan Nasrul Nabil) sedang sibuk menggantung langsir. Akhirnya Nabil menolong kak long menggantung langsir bila Nasyirat dah tak boleh konsentret sebab tengok TV...ehehehhe.


Pagi raya
Mak dan adik ipar sibuk di dapur. Linda memanaskan kuah soto. Mak pulak membungkus lauk2 dan ketupat serta sedikit kuih2 untuk makcik2 , pakcik serta Nenek saudara yang tinggal berhampiran rumah kak long. Memang menjadi tradisi kami akan bertukar2 hidangan raya . Kak Long pulak dikerah oleh mak utk memvakum seluruh rumah ...aiyooo peluh2 den pagi rayo tu ...ekekekekke.

Sebaik Adik dan Nasyirat balik dari masjid, kami pergi ziarah kubur Abah , nenek dan saudara2 lain di Simpang 3.

Balik dari kubur, kami ziarah ke rumah makcik di belakang rumah. Sebaik habis makan lontong dan ayam masak kicap di situ, kak Ina dan famili sampai. Kami bersama-sama balik ke rumah yang terletak tak sampai 3 minit jalan kaki...ihiks. Sebaik sampai hujan lebat turun mencurah-curah...abis laa perancangan utk beraya di hari pertama. Bila hujan teduh, kami sambung beraya sehinggalah sebelum maghrib baru tiba ke rumah. Kami jalan kaki jer sebab tak jauh...yang paling jauhpun dalam 700 meter jer jaraknya...ihiks.


Raya ke 2
Rumah kak long di kampung di kunjungi oleh saudara-mara 9 kereta sekali gus..bila dah termasuk mak bapak, anak-anak, adik beradik semua sekali dalam 40 orang rasanya..ehehehe.Semua tu anak2 sedara, cucu-cucu dan cicit mak. Kira sepupu, anak sedara dan cucu kak long la tu ...eheheh dah lama kak long jadi nenek sedara. Kelam kabut kak long..nasib la ada adik, linda, kak ina dan Iqa membantu menyediakan air dan makanan( ketupat, lontong dan rendang). Meriah rumah masa tu ..ehehehe.

Raya ke 3
Adik dan famili balik ke Klang(rumah mertua). Kak Long pula beraya ke rumah kak Ina dan terus ke Teluk Intan...huhuhu jangan tak percaya..sambung shopping lagik tu ..ahaks...kak long belikan Iqa kasut dan kak long pulak terpikat kat satu selipar tu ...adehh lepas raya ni sengkek la ...

Raya ke 4 dan 5
Lepak di rumah. Mengemas barang2 yang perlu di bawa semula balik ke Kesuma.

Raya ke 6
Berjumpa Fysal di Klinik Kesihatan Selekoh selama 10 minit kut..eheheh. Kak Long singgah di rumah Besan Mak di Klang dan makan tengahari di sana. Sebelum sampai di Kesuma, kena detour ke Jusco Cheras Selatan atas permintaan mak...aiyoooo melayang lagi fulus...eheheh tapi duit mak laa ..ehehehe.
Bila sampai rumah, lampu tak ON..aikkkk bila periksa, main switch dah OFF . Mungkin sebab disambar kilat/petir. Aduhhhhh..petisejukkk berbau hapak. Habis frozen food di dalam freezer busuk. Mujurlah stok ikan dah di bawak balik kampung .Sebaik solat maghrib, terus membersihkan peti sejuk...huhuhuhu mujur hilang bau dalam peti sejuk bila letak daun pandan dan daun limau purut. Last2 tido pukul 2 pagi malam tu.

Raya ke 7
Demam...huhuhu.

Raya ke 8
Beraya ke rumah makcik di Seremban. Makan tengahari di sana. Sebelum balik pekena laksa pulak..ihiks .

Raya ke 9
Lepak di rumah...tak ada orang datang ..penat masak kut2 ada org datang...ehhehehe.

Itu sajalah ceritanya. Raya ke 10 keje dah ...ehehehe. Errrkk..panjang pulak jadi cerita pendek ni. Ampun maaf yer..ahaks.


Comments

Anonymous said…
ooo..kaklong ni org selekoh ye..kat sana ujan tak masa raya?
Juezura said…
Luna-->raya pertama tghari tu dah hujan lebat teramat sgt ...
Qaseh Bidadari said…
panjang betul cite die..gambar x de ke kaklong?
Juezura said…
mama-->panjang ke citer?? ada org lain lagi panjang kut ..ihiks. Gambar tk ada sebab kamera tertinggal kat sini..kg tk ada kamera..yg guna handphone tk transfer ke pc lagi

Popular posts from this blog

What is A Febrile Fit or Febrile Convulsion

Kes Pewangi Tumpah