Ubahsuai..

Bukan hanya rumah atau kereta yang boleh di ubah suai tetapi diri kita juga boleh diubahsuai. Bukan buat plastic surgery tetapi ubahsuai perangai dan sikap kita. Sebenarnya susah atau sukar untuk mengikis tabiat buruk mahupun sikap -sikap yang tidak disenangi dari diri.

Perlu ada keinginan dari dalam diri sendiri untuk berubah barulah boleh dilakukan ubahsuai itu. Jika diri tidak mampu untuk berubah dengan kadar segera ataupun berubah dengan cepat ke arah kebaikan, maka buatlah sedikit demi sedikit. InsyaAllah kita mampu melakukan yang terbaik.

Bercakap pasal ubahsuai, sebenarnya di rumah kak long juga ada sedikit projek ubahsuai yang kecil sedang berlaku. Perubahan ini telah lama diidamkan dan InsyaAllah akan siap tidak lama lagi. Sedikit-sedikit mengumpul, akhirnya telah bermula juga projek ini.

*************
Terus berusaha untuk menjadi seorang anak, makcik,kawan dan yang lebih penting menjadi seorang insan yang lebih baik . OD menggalakkan kak long menulis sehelai sehari selama 365 hari..persoalannya, mampukah kak long menulis dengan baik? aduhai kena buat ubahsuai jugalah dalam hal ini ...huhuhuhu.

Comments

arsaili said…
sehelaiu selembar benang, lama2 menjadi kain...best jer kasi advise..sendiri buat satu journal pun dah makan berbulan2..ini nak tulis buku...tapi kak long musti bole...idup kak long
Juezura said…
arsaili-->huhuhu bukan saja kak long yg boleh, arsailipun boleh ...ihiks. Sehari selembar benang, lama2 jadi kain buruk jer la kalau kak long yg menenun...ekekek tak kreatif
Anonymous said…
Kak Long,
Untuk menjadi penulis yang baik perlu ketekunan, rajin dan minat. Jangan tulis benda2 yang berat. Tulislah sesuatu yang bersifat ringan tapi menarik. Orang membaca blog untuk mencari kelainan.
Noushy Syah said…
kak LOng,
They say,'You are wat you eat..'
and 'You are wat you wannabe..'..think about it..I do agree with that...how to achieve it? It's all depends on own self...

Self renovation is crucial especially for the not so good habits and wat's important is the 'ATTITUDE',be flexible and willing to correct the not so good behavior or laziness!!

p/s wakey2...kita nantikan penulisan kak long wokey?
Wanpetunjuk said…
Salam ziarah blog..."hafiy anuar"...new baby born akak sitiLina ada dalam chronicle ketika berumur 15 hari dan 17 hari...atas permintaan kak Siti...check it Out!!!

Popular posts from this blog

What is A Febrile Fit or Febrile Convulsion

Kes Pewangi Tumpah