Syukur dalam Hiba


Alhamdulillah, syukur kak long selamat sampai di rumah petang semalam. Selama kira-kira 2 minggu terakhir ini, kak long terasa ada kelainan padanya tetapi kak long tak berbuat apa-apa cuma berharap ianya tidak akan berlaku dalam masa terdekat. Allah telah menjanjikan dan ditakdirkan petang semalam peristiwa ini terjadi lagi. Sejak 8 tahun yang lepas, ianya pernah terjadi kepada kak long selama 2 kali dan ini adalah kali ke 3 dan tanpa ada tanda-tanda yang menyakinkan ianya terus tidak berbunyi, tidak bising-bising seperti sebelumnya.

Huhuhu, apa yang anda fikir kak long akan ceritakan hari ini? Cuba teka...dapat tak?? Hari ini parking lot depan blok ofis kosong...biasanya WNJ menjadi penyeri di situ ( cewahhh..ehehehe). Hari ini kak long menumpang orang untuk datang ke tempat kerja. Uwaaa mujurlahh adik ada di rumah dan pagi ini kak long minta jasa baiknya menghantar kak long ke ofis. Hiba arr bila tak ada transport nak datang kerja. Nak naik bas, jauh sangat sampai kena tukar banyak kali bas baru boleh sampai ke sini dan ambil masa yang panjang.

Kalau nak tahu, petang semalam kak long sampai ke rumah okey jer tapi 15 minit selepas itu, apabila kak long nak keluar semula dan beli sesuatu di kedai, kereta tak boleh nak dihidupkan!! uwaaaaaaaaaa apasal ek?? kak long agak2 mesti bateri kereta dah "kong". Syukur sebab tidak terjadi di tepi jalan atau lebih buruk lagi di tengah kesesakan jalanraya. Aduhai..bila adik nak tolong belikan bateri malam tadi, tak ada pulak yang sama version "55 ah" . Adus..mana kak long tahu bateri ni ada banyak version ek?? syahdu betul laa...dulu masa pakai Iswara, ada warningg alarm non stop bunyik , so masih sempat hantar ke pusat servis di kg baru tu. Kali ke 2 pun terjadi di rumah di Kesuma Lakes, tau2 jer pagi nak pergi pasar, kereta tak boleh nak hidup. Kali ini, dengan kereta WNJ ni, kali pertama setelah hampir 2 tahun, dia meragam. Dah sampai masa agaknya. Jangka hayat bateri kereta maksimum berapa lama hah?? Dari pengalaman lepas , jangkahayat bateri kereta kak long cuma antara 22 sehingga 24 bulan sahaja.
Iskk..iskkk petang ini pun ntah dapat atau sempat ke tidak beli bateri sebab adik kak long bawak Nurdini ke IJN utk medical check up selepas setahun dia menjalani prosedur kecil berkaitan jantungnya. Harap-harap medical checkup akan berakhir dengan lebih awal dan Nurdini sihat can ceria seperti selalu..walaupun kadang2 pening bila dengar dia non-stop menyanyi segala lagu yang dia dengar di radio dan tv...ehehehe sayang Dini, the sweet dan lovely rose among the thorns.

Petang ni, tunggu jer laa orang jemput...ehehe ntah pukul berapa..sabar jer laa . Esok tak jadilah balik kampung kalau kereta tak pulih lagi hari ini. Bila dah jadi macam ini, terasa perlunya seorang lelaki di samping ek...hhmmm bila fikir semula, kalau dah desperate, call jer trak tunda...ekekeke. errk!! cam mana nak call depa ek?? aiyokkk.

Comments

Orked said…
Kak Long, ini adalah pengalaman biasa bagi org berkereta kaklong..jgn risau..semua org pernah mengalaminya.

Kak Long check air bateri tak?
Anonymous said…
tu tandenye suruh beli keta baru kot wekekekeke
mad redo1 said…
biasalah kalau dah dua tahun tuh memang dah sampai waktunya... biasanya manufacturer rekomen setahun jek jangka hayat bateri tuh, tapi kalau jaga elok2 boleh le selama yang long dapat tuh...
kaklong said…
hehehe..time keta buat hal, memang menguji kesabaran..masa ni lah nk tgk kita nih jenis cepat melatah atau jenis cool..hehehe..papepun, hrp sumernye ok ye kaklong..:)
sd. said…
uhuk2.kete pun kadang2 nk manja ngn kaklong gak ek.hehe.

muax die!
Juezura said…
kak jie-->uhukk kak jie ..eheheh kak long okey dah..siap dah ronda2 semalam dgn kereta tu bawak pi shopping


Ien--> masin ler mulut ien..ehehe untung2 dpt keta free peraduan petronas tu ...ekekeke..aiyok tk tahu!

mad_redo1--->huhuhu warranty mmg 1 yr kan?? heheh kira kak long bolehlahh ek jaga bateri ni. Thanks bro .

Wilda--> ehehehheh betul tu..menguji kesabaran dan pengetahuan kita ttg kereta itu mendalam atau tidak..huhuhu menten COOL.

Sayda--> ekekekke kereta ni tak di manjakan...ehehe mandipun jarang2..ahaks

Popular posts from this blog

What is A Febrile Fit or Febrile Convulsion

Kes Pewangi Tumpah