Thursday, September 13, 2007

Suatu masa - Bahagian 4


Hari ini 1 Ramadhan, hari pertama kita sebagai seorang Muslim berpuasa. Walaupun ada di sesetengah negara berpuasa esok, namun kita akan tetap berpuasa apabila Ramadhan tiba.

Kak Long pasti kita semua ada kenangan pahit manis atau kelakar di bulan puasa. Betul tak?

Ehehheh...ni kak long nak cerita sikit jer pasal puasa masa kak long sekolah rendah lamaaaaaaaaaa dulu!! nakal kak long ni tau..korang nak tau apa kak long buat?? ahahahha kak long curi2 minum . Bukan air mineral atau air masak...tapi air paip...ekekek konon nak kumur2 tapi terus telann air tu ...ekekek punyerlaa haus masa tu. Main dgn kawan2 tak ingat puasa.
Sudahnya terjelir lidah kehausan..ehehehe. Maka setelah ditelan air paip tu...legalah rasanya dah segar semula. Aduhaii ..itu adalah 1 hari diantara beberapa hari yg kak long ponteng puasa masa kecik dulu...

Masa tu kak long darjah 1 ke atau 2 ntah...tak berapa ingat tapi itulah hakikatnya. Cakap kat mak konon puasa ...ekekek tapi dah tibai telan air paip...mujur tak sakit perut minum air mentah...adehlahh jahat betul masa tu. Ampunn mak..Ju menipu mak masa tu!!

Jadinya, janganlah buat2 lupa pulak yg hari ni puasa ok ...ekekek nanti tgh masak..tertelan pulak kuah yg tgh dirasa. Silap2 termakan pulak kuih yg korang beli utk berbuka...ehehe dah beli terus simpan ...jgn ditenung2 kuih tu pulak..alalalalalala...selamat berpuasa!!

Malunyer bila kenang kenakalan masa lampau..ehehehe.

11 comments:

sayda said...

heh.mcm x biasa wt jahat. huhu.

;P

how's d 1st day?

Zura@Kak Long said...

sayda--> huhuhu...mesti dia pun sama ..kan ? kan?? :P

Abang Long said...

Salam Ramadhan buat Kak Long. Bab minum air ni, abang long tak pernah buat, cuma 'terminum' tu ade le 10 kali ... tapi zaman 70'an, air paip tepi jalan kalau diminum pun tak ada masalah ...gerenti tak sakit. Tapi hari ini, bila terlampau moden, air mesti ditapis dan dimasak ... itupun Dr kata belum ada jaminan ... aduhhhhh

Zura@Kak Long said...

Abang Long--> memang betul cakap abang long tu. Dulu2, alhamdulillah tk ada byk masalah pencemaran. skrg ni dah semakin moden semakin banyak pengorbanan yg melibatkan kesihatan kita terpaksa kita tempuhi. Kena air hujan sikit pun kita dah pening skrg ni ..

Noushy Syah said...

hehhehhee....

mad redo1 said...

sesungguhnya 'paip-si' itu sungguh menikmatkan... mad redo1 pun pernah rasa... sedap sesangat, pastu nyesal lah pulak... rasa rugi lak... hehehe...

Zura@Kak Long said...

noushy-->hepp..apa senyum2 tu...mesti dia pernah buat jugak la ni ..minum air paip...ahaks

Zura@Kak Long said...

mad_redo1-->ahahahhah memang rasa rugi lepas tukan?? akibat termakan hasutan syaitan la tu...air paip cam pepsi ek..isk iskk

tic said...

kak long tic dlu pon camtuh...tp tic cikun ais batu kat warung blaknag..time balik sekolah...segarr jerk..hehhe... tp 4 sure mama tau ... y kite ni x pose..muahahah.. :)

Zura@Kak Long said...

tic--> ehehehhe ..Ooo nakal jugak yer? jgn buat lagi tau sekarang..ehehe nanti kena serbu nayer

Nordin Sulaiman said...

Kak Long,

Memang benar masa zaman kanak-kanak seronok berpuasa. Dah tua ni, kasi can kat budak2 pulak lah.

(abg putra)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin